Verslag 2012

VERSLAG ROPARUN 2012

Roparun 2012: Wat een mooi weer en wat een prestatie hebben we weer geleverd.

Het was allemaal best nog wel spannend in de laatste week. Zes dagen voor de Roparun werden we geconfronteerd met het zware ongeluk dat Harmen Perk had gehad in de Ardennen. We moesten dus nog op zoek naar een nieuwe loper.  Uiteindelijk vonden we, door bemiddeling van Ali, op woensdag, een vervanger. Ralph Doggen was bereid om de plaats van Harmen in te nemen.

Op zaterdag 26 mei verzamelden we rond 12.00 uur bij onze hoofdsponsor Partycentrum De Eendrachtshoeve. Daar namen we rustig de tijd om de touringcar in te richten en nog even een kopje koffie te drinken. De volgbusjes, zoals al jaren gesponsord door Hardt@Work, werden ook in orde gemaakt. Rond 14.00 uur werden we uitgezwaaid door veel familie en vrienden en begon de reis naar Parijs.

Uiteraard was de eerst stopplaats Nazareth, waar we rond vier uur even een broodje konden eten. Na ruim een half uur hebben we onze reis voortgezet naar Parijs, waar we uiteindelijk rond 19.30 uur arriveerden.

Aldaar aangekomen hebben we eerst genoten van onze warme maaltijd, ook dit jaar weer bereid door de kookploeg van Verzorgingstehuis Heemzicht. Voor het donker werd hebben de fietsers alles in orde gemaakt voor de start en begon het lange wachten tot de start, die stond gepland voor 01.02 uur. Gelukkig was het prachtig weer en hebben we in relaxte sfeer bij de bus gezeten. Zo af en toe gingen we even bij de start kijken om andere teams te zien vertrekken. Ook zijn we voor de start nog 2x geïnterviewd door Radio Hoeksche Waard.

Om 00.30 uur hebben we ons gemeld bij de organisatie. Omdat we een vrij snel team hadden, was het daar al aardig rustig aan het worden. Uiteindelijk zijn we samen met team 153 net over 1 uur van start gegaan. De eerste etappe richting Plailly verliep voorspoedig en precies op tijd, zoals te voren vastgelegd, werd de tweede lopersgroep in het donkere Franse platteland (nou ja… plat) losgelaten.

In Vaucelles, de tweede stopplaats, kregen we te maken met een ietwat dronken Fransman. Hij was zo dronken dat hij – naar onze mening – zelf amper nog Frans kon praten. Uiteindelijk begrepen we van hem dat hij ons mee wilde nemen naar een camping waar ook een groep Nederlanders was. We kregen hem echter niet duidelijk gemaakt dat we daar geen tijd voor hadden.

Veel teams kwamen we nog niet tegen, maar dat was voor onze lopers geen probleem. Rond het middaguur kwamen de berichten door dat we wel erg goed bezig waren. De gemiddelde snelheid lag boven de 14,5 km per uur en op een gegeven moment waren we op twee na het snelste team! Het werd echter wel erg warm, vooral in de middaguren, en het tempo nam wat af. Langzaam gingen we naar ongeveer 14 km per uur, wat echter altijd hoger was dan de tevoren opgegeven snelheid.

In Sebourg werd voor de tweede maal warm gegeten. We hadden onderweg verhalen gehoord van een team dat was uitgevallen vanwege voedselvergiftiging dus we hebben eerst wel even gekeken of ons eten de warmte had overleefd. Dat was gelukkig zo en iedereen genoot van de warme hap.

Inmiddels naderden we België. Wat opviel was dat we nog steeds weinig teams tegen kwamen. In Erdingen bijvoorbeeld was het andere jaren heel druk met teams, zodat we met de touringcar ons door die stad heen moesten worstelen. Nu ging dat zonder problemen. De hitte verdween langzaam en het werd weer donker….

Aan het eind van de avond gingen we op zoek naar onze wisselplaats in Opwijk. Die bleek helaas niet bereikbaar vanwege wegopbrekingen. We moesten dus een alternatief vinden. Uiteraard valt dat niet mee in het donker. Uiteindelijk vonden we een straatje wat naar onze mening weer richting Opwijk ging. Achteraf bleek dat niet zo te zijn en moesten we dit hele smalle straatje met bochten weer achteruit terug. Onze chauffeur Scott wist uiteindelijk heel professioneel dit probleem op te lossen en we zochten verder. Uiteindelijk 2 km na het gewenste wisselpunt vonden we een nieuwe.

Qua weer was de tweede nacht iets warmer dan de eerste. Rond vijf uur in de ochtend arriveerden we in Antwerpen. Altijd een rustpunt en dat bleek: de hele bus was onder zeil, iedereen lag bij te tanken.

Heel vroeg in de ochtend arriveerden we in Hoogerheide, maar ook daar hebben we niet echt lang gestaan. De lopers kregen weer de geest en het tempo ging omhoog. De lopers moesten alleen verder met de fietsers omdat de busjes er niet meer bij mochten.

Rond negen uur kwam de rest van het team aan in Numansdorp, waar het nog niet erg druk was. Ook daar kwamen we weer vele familieleden en vrienden tegen, die ons kwamen aanmoedigen. Om 11 uur kwam het team door in Numansdorp en werd de laatste etappe richting Rotterdam ingezet. De snelheid op het laatste stuk loog er niet, ruim 14.6 uur per uur!! Uiteindelijk werd de finish, vlak voor de Erasmusbrug, om 13.41 uur bereikt, waarna het team in rustig tempo naar de Coolsingel ging. Op de Coolsingel waren weer duizenden mensen om alle teams te verwelkomen. Op de streep werden we geïnterviewd door TV Rijnmond
(zie 17e minuut op www.rijnmond.nl/node/204965/overlay).

Uiteindelijk zijn we met ons team op de 9e plaats geëindigd met een gemiddelde snelheid van 14,02 km per uur.

Bij aankomst in Zuid-Beijerland werd de bus weer uitgeladen en konden we bij Partycentrum De Eendrachtshoeve nog even wat drinken. Daar werden ook de medailles uitgereikt aan de lopers.

De volgende personen zorgen voor een succesvolle Roparun 2012:

Lopers: Henk Vermaas, Teun Noordhoek, Marja Sundermeijer, Kees van Gemert,
Rob Voogt, Ralph Doggen, Ali Shugul en Leo van der Hoeven.
Fietsers: Sandra v/d Wal, Ad Forman, Ruud Andeweg en Dave Weij.
Masseurs: Marijke Schelling, Erwin Visser en Johan van Wesen.
Chauffeurs: Kees de Klerk, Jan Vos en Eduard Visser.
Kaartlezers: Rob de Groot en Eelco Bosua.
Catering: Riet Stolk en Margareth van de Meeberg.
Fotograaf: Guus Annaert.
Teamcaptains: Arie van Gemert en Henk van Hal.
Buschauffeurs: Rawien en Scott.