Verslag 2013

TEAMFOTO BEWERKTVERSLAG ROPARUN 2013

Roparun 2013: Eentje om nooit meer te vergeten!!!

In de laatste weken voor de Roparun werden we geconfronteerd met de hartproblemen van onze teamcaptain Henk van Hal. Henk moest hierdoor de beslissing nemen om niet met ons team mee te gaan naar de Roparun. Een hele grote tegenvaller. Ook viel er op het laatste moment nog een loper uit, waarvoor we gelukkig op tijd een nieuwe hebben gevonden.

Op zaterdag 18 mei verzamelden we rond 12.00 uur bij onze hoofdsponsor Partycentrum De Eendrachtshoeve. Daar namen we rustig de tijd om de touringcar in te richten en nog even een kopje koffie te drinken. De volgbusjes, zoals al jaren gesponsord door Hardt@Work, werden ook in orde gemaakt. Rond 14.00 uur werden we uitgezwaaid door veel familie en vrienden en begon de reis naar Parijs. Donkere wolken begeleidden ons op de weg naar Parijs, maar we wisten toen nog niet dat deze donkere wolken de hele Roparun bij ons zouden blijven.

Uiteraard was de eerste stopplaats Nazareth, waar we rond vier uur even een broodje konden eten. Vervolgens zijn we doorgereden naar Parijs, waar we uiteindelijk rond 19.45 uur arriveerden.

Gelukkig was het op het startterrein droog (maar wel fris). Na het nuttigen van de warme maaltijd, zoals elk jaar weer verzorgd door de kookploeg van Verzorgingstehuis Heemzicht in Piershil, gingen lopers en fietsers zich voorbereiden op de lange tocht. Bij de start om 00.45 uur was het nog steeds droog en begon de eerste etappe naar Plailly. De snelheid was zeer hoog over de eerste 30 kilometer, maar liefst 15,2 km per uur! Het was echter wel hard gaan regenen.

Kort na de wissel ontstonden de eerste problemen. Eén van de lopers raakte zodanig geblesseerd dat verder lopen niet meer verantwoord was. Het begin van een reeks problemen..

Een aantal uren later werden we geconfronteerd met een tweede blessuregeval bij één van de lopers, waarbij verder lopen onverantwoord was. Dat leverde bij zowel de lopers als begeleiders emotionele taferelen op, waardoor de moraal zakte en het er even naar uitzag dat men de handdoek in de ring wilde gooien. We hebben toen besloten om in Brancourt Le Grand hele team stil te zetten en overleg te voeren. Na een kort overleg, waarbij opnieuw vele emoties naar boven kwamen, werd toch besloten om verder te gaan.

Qua snelheid waren we wel enigszins achteruit gegaan, maar toch werd nog steeds rond de 13,5 km per uur gelopen. Niet alleen bij de lopers werd we geconfronteerd met problemen, ook de touringcar kreeg een probleem met de versnellingsbak. We konden nog wel rijden, maar soms ging dat niet sneller dan 20 km per uur. Het verplaatsen van wisselplek naar wisselplek duurde steeds langer.

Gelukkig werd het in België voor het eerst in 18 uur weer droog, waardoor de temperatuur ook iets aangenamer werd en we ook rond de touringcar wat meer naar buiten konden. Alles leek goed te gaan, behalve de terugkerende problemen met de touringcar, totdat we in Opwijk waren aangekomen. Daar kwam het bericht binnen dat een derde loper niet meer in staat was om verder te gaan, waardoor er nog vijf overbleven.

Direct is toen het besluit genomen om te stoppen, aangezien het risico op nog meer blessures voor de overgebleven lopers, die nog 200 kilometer naar de finish in Rotterdam moesten overbruggen, te groot werd.

De teleurstelling was uiteraard groot, maar iedereen was er overtuigd dat dit de beste beslissing was die we konden nemen.

Vervolgens zijn we met z’n allen naar Antwerpen gegaan, alwaar we de touringcar hebben leeg gemaakt en alles hebben overgeladen in een andere bus, waarna we vervolgens naar Zuid-Beijerland zijn teruggekeerd. Rond 06.15 uur arriveerden we bij De Eendrachtshoeve, alwaar de donkere wolken langzaam verdwenen. Donkere wolken boven het team, die we altijd zullen herinneren als we aan de Roparun 2013 terugdenken. Hoeveel problemen kan je in zo’n evenement tegenkomen? Genoeg, dat hebben wij ondervonden.

Desondanks bestaat er binnen het team ook trots over de wijze waarop we met zijn allen geprobeerd hebben om de ontstane problemen te overwinnen.

Nu al wordt er gesproken over de Roparun van 2014: dan komen we terug!

De volgende personen namen deel aan de Roparun 2013:

Lopers: Henk Vermaas, Teun Noordhoek, Marja Sundermeijer, Ralph Doggen,
Ali Shugul, Esther Vermue, Barry ’t Hoen en Gerard Droog.
Fietsers: Ad Forman, Toon Bongaards, Jan Vos en Krijn Duiven.
Masseurs: Johan van Wensen en Arjette Willemse.
Chauffeurs: Kees de Klerk, Leo van der Wulp, Ben Spuij en Emiel van Gemert.
Kaartlezers: Eelco Bosua en Peter de Regt.
Catering: Riet Stolk, Marianne van Gemert en Margareth van de Meeberg.
Fotograaf: Leo ’t Hooft
Teamcaptains: Arie van Gemert en Henk van Hal.
Buschauffeurs: Rawien en Scott.